Business Development Strategy in Jatiroke Sumedang
Keywords:
Development Strategy, Culinary, Sipangan Bolon VillageAbstract
Technological advances and development of the era have driven an increasing public interest in the culinary business, both in the form of domestic business as well as large outlets with their branches. Quality food and beverage facilities play an important role in supporting the online culinary business, which in turn increases the revenue of the region's gastronomic entrepreneurs. This growth in revenue is in line with the public demand for innovation and creativity in culinary products in the village of Sipangan Bolon. A case study in the district of Girsang Sipangan bolon, Lake Toba area, emphasizes the importance of the use of innovation and kreativity in all aspects of the online culinarian business, from processing to sales. It can raise public interest in food and beverage products, both through physical locations and applications. The results of the study on the use of innovation and creativity for the quality of food and beverages in Girsang Sipangan Bolon district, Simalungun District, show that the majority of respondents are satisfied with innovation in the online culinary business, with an average of 3.61 and 72 percent. However, it should be noted that insufficient innovation in gastronomic business can reduce the public's appeal to such food. Therefore, the improvement in quality and creative in the processing of food products should also be observed, with 68 percent or 3.68 as the expected target.
References
Ahmad, A. B. (2018). Citra Destinasi Dan Pengaruhnya Terhadap Intensi Untuk Berkunjung Kembali Di Sulawesi Selatan Sebagai Destinasi Pariwisata. Sosiohumaniora, 20(3), 207-214.
Bajari, A., Suryana, A., Wahyudin, U., Mulyana, S., & Rakhmaniar, A. Hate Speech Through Identity Politics On Social Media Ahead Of The 2024 Presidential Election Ujaran Kebencian Melalui Politik Identitas Di Media Sosial Pada Pemilu 2024.
Diana, Y. (2020). Menu Engineering Sebagai Langkah Penetapan Produk Makanan Di Restoran Onang-Onang Pada Inna Parapat Hotel. Jumant, 12(1), 229- 244.
Edrisy, I. F., & Rozi, F. (2021). Penegakan Hukum Terhadap Pelaku Pengancaman Pornografi (Study Kasus Polres Lampung Utara). Jurnal Hukum Legalita, 3(2), 98– 109.
Kristy, E. T. (2020). Pengelolaan Media Sosial Instagram Desa Wisata Kembangarum Dalam Situasi Pandemi Covid-19 (Doctoral Dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Yogyakarta).
Kurniasih, N., Rakhmaniar, A., & Rachman, R. (2021). MENGEMBANGAN POTENSI ANAK USIA DINI MELALUI BUDAYA SUNDA. Jurnal Penelitian Sosial Ilmu Komunikasi, 5(1), 28-36.
NSS, R. L. P., & Rahoyo, R. (2019). Dampak Bisnis Kuliner Melalui Go Food Bagi Pertumbuhan Ekonomi Di Kota Semarang. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 20(2), 120–133.
Purnama, S. G., Purnama, H., & Subrata, I. M. (2017). Kualitas Mikrobiologis Dan Higiene Pedagang Lawar Di Kawasan Pariwisata Kabupaten Gianyar. Jurnal Kesehatan Lingkungan Indonesia, 16(2), 56-62.
Rakhmaniar, A. (2019). PENGARUH KOMUNIKASI INTERPERSONAL ORANG TUA TERHADAP PENYESUAIAN DIRI SISWA (Studi Kasus Pada Kelompok WIZ di SMA Negeri 10 Bandung) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS PASUNDAN).
Rakhmaniar, A. (2021). HUBUNGAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANTARA ORANG TUA DAN ANAK DENGAN MOTIVASI BELAJAR DAN PRESTASI AKADEMIK SISWA PADA PEMBELAJARAN JARAK JAUH PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD) DI SEKOLAH ARVARDIA BANDUNG. Paradigma POLISTAAT: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 4(2), 121-138.
Rakhmaniar, A. (2023). Analisis Naratif tentang Pengalaman Komunikasi Interpersonal pada Pasangan Muda. Harmoni: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Sosial, 1(1), 124-142.
Rakhmaniar, A. (2023). Dinamika Komunikasi Nonverbal Dalam Interaksi Sosial Di Lingkungan Kerja: Studi Kasus Pada Perusahaan Startup. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 1(3), 285-297.
Rakhmaniar, A. (2023). Eksplorasi Pengaruh Kecemasan Sosial Terhadap Gaya Komunikasi Pada Mahasiswa: Pendekatan Grounded Theory. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 1(1), 80-94.
Rakhmaniar, A. (2023). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Efikasi Komunikasi Pada Pemimpin Organisasi: Studi Kasus Pada Perusahaan Manufactur Dikota Bandung. SOSIAL: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 1(4), 52-63.
Rakhmaniar, A. (2023). Hubungan Antara Pola Komunikasi Dalam Keluarga Dan Tingkat Stres Pada Anak Remaja: Studi Kasus Anak Remaja Wilayah Kota Bandung. Jurnal Hukum dan Sosial Politik, 1(1), 223-239.
RAKHMANIAR, A. (2023). Komunikasi Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Covid-19.
Rakhmaniar, A. (2023). Komunikasi Terapeutik Pada Pasien Dengan Gangguan Mental: Studi Kualitatif Pada Psikoterapis. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 1(2), 292-306.
Rakhmaniar, A. (2023). Pemaknaan Pesan Dalam Komunikasi Digital: Studi Hermeneutik Pada Pengguna Media Sosial. Harmoni: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Sosial, 1(3), 313-329.
Rakhmaniar, A. (2023). Peran Bahasa Tubuh Dalam Membangun Kepercayaan Pada Interaksi Pertama (Studi Etnometodologi Pada Remaja Kota Bandung). WISSEN: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(4), 84-99.
Rakhmaniar, A. (2023). Peran Emosi dalam Komunikasi Antarbudaya: Study Etnografi pada Komunitas Multikultur. Harmoni: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Sosial, 1(2), 281-297.
Rakhmaniar, A. (2023). Persepsi Komunikasi Dalam Keluarga Dengan Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Fenomenologi. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 1(4), 279-287.
Rakhmaniar, A. (2024). Analisis Kuantitatif Tentang Pengaruh Komunikasi Verbal Dan Nonverbal Dalam Proses Negosiasi Bisnis. SOSIAL: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 2(1), 1-10.
Rakhmaniar, A. (2024). Komunikasi Krisis Dalam Organisasi: Analisis Naratif Tentang Pengelolaan Konflik Internal. RISOMA: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(2), 113-127.
Rakhmaniar, A. (2024). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Pola Komunikasi Remaja di Perkotaan:: Studi Kualitatif Pada Remaja Dikota Bandung. KONSENSUS: Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(1), 11-25.
Rakhmaniar, A. (2024). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keterampilan Komunikasi Interpersonal Pada Remaja Kota Bandung. WISSEN: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1), 239-249.
Rakhmaniar, A. (2024). Peran Komunikasi Interpersonal dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan: Studi Kuantitatif pada Industri Retail. Harmoni: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Sosial, 2(3), 188-201.
Rakhmaniar, A., & Segarwati, Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi E-Commerce di Kampung Lukis Jelekong. Jurnal Pengabdian Masyarakat Formosa, 2(4), 201-208.
Rakhmaniar, A., & Segarwati, Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi E-Commerce di Kampung Lukis Jelekong. Jurnal Pengabdian Masyarakat Formosa, 2(4), 201-208.
Rakhmaniar, A., Bajari, A., Setianti, Y., & Yustikasari, Y. (2023). HYBRID LEARNING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE COVID-19 ERA. Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 23, 1.
Rakhmaniar, A., Kustiman, E., Hermawan, V., Sonjaya, R., & Zahrah Nabila, Z. (2022). Kesiapan Lembaga Penyiaran TV Lokal di Jawa Barat Menghadapi Migrasi Digital (Analog Switch Off). BERSIAP MENGHADAPI ASO Memastikan Konten Sehat dan Moderat, 17-45.
Rakhmaniar, A., Sonjaya, R., Deni, M., & Damayanti, R. A. S. (2024). Peningkatan Kemampuan Berbicara di Depan Umum Melalui Pelatihan Public speaking pada SMA Pasundan 1 Kota Bandung. SAFARI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(3), 132-137.
Segarwati, Y., & Rakhmaniar, A. (2020). Etika Komunikasi Bisnis Budaya Italia Pada Perusahaan Leo Vince Di Indonesia. LINIMASA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 101-112.
Segarwati, Y., & Rakhmaniar, A. (2022). Strategi Humas Pemerintah Kota Bandung dalam Menangani Krisis Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(2), 119-128.
Segarwati, Y., & Rakhmaniar, A. (2023). Pengaruh promo shopee terhadap minat beli mahasiswa ilmu komunikasi FISIP Unpas. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi.
Segarwati, Y., Rakhmaniar, A., Azka, Z., Gunawan, I., & Jamaludin, M. (2023). Enhancing Brand Awareness in TikTok: The Impact of Marketing Communication on Social Media Platforms. Research Horizon, 3(5), 554-565.
Segarwati, Y., Rakhmaniar, A., Firman, N. S., & Ramdhan, R. (2022). DIGITAL LITERACY, CONTENT CREATOR: ASSISTANCE OF CREATIVE INDUSTRY PLAYERS THROUGH DIGITAL LITERACY FOR PAINTERS IN KAMPUNG LUKIS JELEKONG. Pasundan International of Community Services Journal (PICS-J), 4(1), 45-53.
Segarwati, Y., Sonjaya, R., & Rakhmaniar, A. (2022). Pengaruh komunikasi interpersonal orang tua dan anak terhadap prestasi belajar anak selama masa school from home (SFH) Pandemi Covid 19. Linimasa: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 298-313.
Segarwati, Y., Sonjaya, R., & Rakhmaniar, A. (2022). Pengaruh komunikasi interpersonal orang tua dan anak terhadap prestasi belajar anak selama masa school from home (SFH) Pandemi Covid 19. Linimasa: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 298-313.
Sonjaya, R., Rakhmaniar, A., Illahi, A. K., & Alfira, N. (2024). Organizational Culture and Communication in Implementing Nyantri, Nyunda and Nyakola Values in Paguyuban Pasundan. Journal of Law, Social Science and Humanities, 2(1), 25-37.
Sonjaya, R., Rakmaniar, A., Sari, I. P., Fahrul, A., & Muchtar, M. (2023). MSMEs CAPACITY BUILDING THROUGH DIGITAL LITERACY IN BUMDES MSMEsIN THE DISTRICT OF ROAD CAGAK SUBANG REGENCY. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1082-1086.
Sudigdo, A. (2019). Dampak Fasilitas Ibadah, Makanan Halal, Dan Moralitas Islam Terhadap Keputusan Berkunjung Yang Dimediasi Citra Destinasi Wisata. Jurnal Manajemen Kewirausahaan, 15(2), 159-170.
Syamartha, O., & Sidiq, S. S. (2015). Persepsi wisatawan terhadap penetapan hargakuliner pada event pacu jalur di kabupaten kuantan singingi. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 2(2), 1-12.
Wiguna, I. M. A., Adhika, I. M., & Arida, I. N. S. (2018). Usaha pondok wisata sebagai pendukung pariwisata budaya berkelanjutan di desa wisata ubud. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 227-240.
Zahrulianingdyah, A. (2018). Kuliner Sebagai Pendukung Industri Pariwisata Berbasis Kearifan Lokal. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 6(1), 1-9. Rakhmaniar, A. (2022). Strategi Komunikasi Kesehatan Penanganan Covid-19. Linimasa: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 10-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fadli Al Farizi, Atang
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.