The Influence Of Tiktok Usage And Learning Motivation On Students’ Academic Procrastination At SMP PGRI 441 Paseh
Keywords:
Social Media, Learning Motivation, Academic ProcrastinationAbstract
Procrastination in academics is a propensity to procrastinate completing academic activities, which is frequent among adolescents and has a detrimental impact on learning attainment. This conduct is thought to be influenced by low learning motivation and excessive use of social media platforms like TikTok in the digital age. This study's goal is to ascertain how TikTok usage and learning motivation affect academic procrastination overall. One hundred respondents from SMP PGRI 441 Paseh participated in this research utilized a quantitative descriptive method using a survey approach utilizing a questionnaire with an ordinal scale. This was examined through the application of multiple linear regression to evaluate the data. According to the findings, academic procrastination was significantly impacted positively by TikTok use, but negatively by learning motivation. Simultaneously, both variables contributed 26% to the variation in academic procrastination.
References
Ardiansyah, Y. P. (2019). HUBUNGAN ANTARA PROKRASTINASI AKADEMIK DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA FAKULTAS PSIKOLOGI UIN MAULANA MALIK
IBRAHIM MALANG. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Aulia, I. N. (2020). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 5 Sekolah Dasar. Skripsi , Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 1–112.
Bondar, O. P., & Haryati, E. (2023). Studi Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik pada Siswa di SMP Negeri 1 Pasaributobing Kabupaten Tapanuli Tengah. Jouska: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(1), 17–23. https://doi.org/10.31289/jsa.v2i1.1703
Ginting, M., & Haloho, E. (2021). Pengaruh Keterlibatan Pelanggan dan Pemasaran Sosial Media terhadap Loyalitas Pelanggan di Lim’s Cafe Kisaran. Jurnal Teknologi Kesehatan Dan Ilmu Sosial (TEKESNOS), 3(2), 183–192.
Hamidah, N., & Barus, M. I. (2021). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Prokrastinasi akademik Siswa Sekolah Dasar Negeri 093 Mandailing Natal. Jurnal Literasiologi, 7(3), 56–68.
Herut, A. H., & Gorfu, Y. A. (2024). Academic procrastination among PhD students in Ethiopia: An examination of prevalence, associated factors and coping mechanisms. Social Sciences and Humanities Open, 9(November 2023), 100854. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100854
Herwati, Aripin, M. M. A. W. D. J. S., Zulaichoh, S., Aniyati, K., Haryanto, T., Putri, S. S., & Kristanto,
B. (2023). Motivasi Dalam Pendidikan Konsep-Teori-Aplikasi ( ira A. Putri & R. Aqli (eds.); 1st ed.). PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Irsyad, R. B. S. A. I. (2022). Pengaruh Prokrastinasi akademik Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Turen. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Karsim, Setyono, A., Yusuf Hidayat, D., & Indra Setiabudi, D. (2023). Triwikrama: Jurnal Multidisiplin Ilmu SOSIAL DAMPAK POSITIF DAN NEGATIF SOSIAL MEDIA TERHADAP PENDIDIKAN. Triwikrama: Jurnal Multidisiplin Ilmu Sosial, 01(01), 1–10.
Lagili, I. L., Moonti, U., & Mahmud, M. (2019). Identifikasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prokrastinasi akademik Mahasiswa Pada Program Studi S1 Pendidikan Ekonomi Angkatan 2015 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Gorontalo. Jambura Economic Education Journal, 1(1), 15–
https://doi.org/10.37479/jeej.v1i1.2082
Monaghan, C., de Andrade Moral, R., & Power, J. M. H. (2025). Procrastination and preventive health- care in the older U.S. population. Preventive Medicine, 190(August 2024), 108185. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2024.108185
Mulawarman, M., & Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36–44. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.22759
Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 45. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i1.1868
Novita, M., & Rahmawati, A. (2024). Pengaruh Media Sosial TikTok terhadap Prokrastinasi akademik Remaja di Surabaya. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(4), 1598–1611. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v3i4.541
Oktaviana, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di Smpn 2 Seputih Agung Kabupaten Lampung Tengah. In Institut Agama Islam Negeri (Iain) Metro (Vol. 108, Issue 1). Institut Agama Islam Negeri (Iain) Metro.
Paulina, S. (2023). Pengaruh Positif Dan Negatif Media Sosial Terhadap Perkembangan Sosial, Psikologis, Dan Perilaku Remaja Yang Tidak Terbiasa Dengan Teknologi Sosial Media Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(1), 1–23.
Setiawan, A. D., & Mamahit, H. C. (2020). Hubungan antara kemampuan mengelola waktu dan prokrastinasi akademik siswa kelas VIII SMP Kristoforus 1 Jelambar Tahun Ajaran 2018 / 2019. JURNAL PSIKO-EDUKASI Jurnal Pendidikan, Psikologi, Dan Konseling, 18(2), 121–136. https://core.ac.uk/download/pdf/349735836.pdf
Sidik Priadana, M., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (Della (ed.); 1st ed.). Pascal Books. https://lemlit.unpas.ac.id/wp-content/uploads/2022/02/Metode-Penelitian-Kuantitatif.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Reni Marzeta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.