Personalization Strategy in Marketing Direct: Analysis to Preference Consumer

Authors

  • Gunawan STIE Amkop Makassar

Keywords:

Personalization Strategy, Marketing Direct, Preferences Consumers, Loyalty Customer, Experience Consumer.

Abstract

This study aims to understand how personalized marketing strategies directly influence consumer preferences. Using a qualitative approach with a case study method, the research explores consumers' experiences and perceptions of personally customized marketing messages. Data were collected through in-depth interviews, observations, and documentation. The research results show that personalized direct marketing strategies have a positive impact on consumer preferences. Consumers feel more noticed and appreciated when they receive messages or customized offers tailored to their personal needs and interests. This increases engagement, builds loyalty, and accelerates purchase decisions. Furthermore, consumers tend to develop a more favorable perception of brands that can provide relevant and personalized experiences. Therefore, personalization has been proven to be an effective approach to attracting and retaining consumer interest in a competitive marketing environment.

References

Anthony, B., Tresani, N., & Halim, R. P. (2018). Preferensi konsumen terhadap faktor-faktor penentu kepuasan konsumen dalam pengambilan keputusan pembelian perumahan bersubsidi di Karawang. Jurnal Muara Sains, Teknologi, Kedokteran Dan Ilmu Kesehatan, 1(2), 159-168.

Ariasih, M. P., Iswahyudi, M. S., Hansopaheluwakan, S., Azman, H. A., Hidayat, C., Erwin, E., ... & Afiyah, S. (2023). Marketing Management: Best Strategies And Practices. PT. Green Pustaka Indonesia.

Chrysanthini, B., Sumarwan, U., & Rifin, A. (2017). Preferensi konsumen terhadap produk sayuran organik (studi kasus konsumen UD Fabela-Myfarm) di Bogor Jawa Barat. MANAJEMEN IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 12(2), 151-160.

Dewi, W. A. (2023). Urgensi pengaruh personalisasi pemasaran terhadap‎ loyalitas pelanggan dalam era digital‎. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(2), 105-116.

Erinda, A., & Kumadji, S. (2016). Analisis Faktor-Faktor Preferensi Pelanggan Dan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian. Journal Administrasi Bisnis, 30(1).

Guleria, D., & Parmar, Y. S. (2015). A study of consumer preference for smartphone: A case of Solan town of Himachal Pradesh. International journal of management research & review, 5(3), 1-20.

Kartikawati, S. (2021). Pengaruh Iklan, Promosi Penjualan, Hubungan Masyarakat, Penjualan Personal Dan Pemasaran Langsung Terhadap Ekuitas Merek Indomaret (Studi Kasus Masyarakat Indomaret Di Kota Bogor). Jurnal GICI Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 13(2), 37-52.

Lupi, F. R., & Nurdin, N. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Dan Penjualan E-Commerce Pada Tokopedia. Com. Jurnal Elektronik Sistem Informasi dan Komputer, 2(1), 20-29.

Musa, M. (2022). Pengaruh Preferensi Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Produk pada Marketplace. Value Added: Majalah Ekonomi Dan Bisnis, 18(2), 73-79.

Rahardjo, C. R. (2016). Faktor yang menjadi preferensi konsumen dalam membeli produk frozen food. Jurnal Performa: Jurnal Manajemen dan Start-up Bisnis, 1(1), 32-43.

Risdwiyanto, A., & Kurniyati, Y. (2015). Strategi pemasaran perguruan tinggi swasta di Kabupaten Sleman Yogyakarta berbasis rangsangan pemasaran. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(1), 1-23.

Rudyanto, R. (2018). Pengaruh Pemasaran jejaring media sosial dan keterkaitan konsumen terhadap niat beli konsumen. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, 11(2), 177-200.

Setiawan, H., & Bustan, J. (2017). Pengaruh periklanan, promosi penjualan dan pemasaran langsung terhadap keputusan kunjungan wisatawan. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 3(1), 1-12.

Sudirjo, F., Purwati, T., Widyastuti, W., Budiman, Y. U., & Manuhutu, M. (2023). Analisis Dampak Strategi Pemasaran Digital dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan: Perspektif Industri E-commerce. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 7524-7532.

Sugiyono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta, 1(11).

Syahputra, S. (2023). Peran Promosi Dalam Mempengaruhi Perilaku Konsumen. Perilaku Konsumen Dan Strategi Pemasaran, 145.

Wardhani, W., Sumarwan, U., & Yuliati, L. N. (2015). Pengaruh persepsi dan preferensi konsumen terhadap keputusan pembelian hunian Green Product. Jurnal manajemen dan organisasi, 6(1), 45-63.

Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Gunawan. (2025). Personalization Strategy in Marketing Direct: Analysis to Preference Consumer. Journal of Student Collaboration Research, 2(1), 1–14. Retrieved from https://myjournal.or.id/index.php/JSCR/article/view/370